Tipul Char este un tip simplu de date, valorile căruia sunt 256 de caractere, ordonate codurile ASCII.
Valorile tipului Char se scriu între apostroafe. Ex: 'A','s','+','?'. ş.a.m.d.
Operaţii:
Comparaţia: <,>,<=,>=,=,<>. Se cansidera mai mare caracterul cu codul ASCII mai mare.
Chr(C): Determinarea caracterului cu codul C
Ord(X): Determinarea codului caracterului X
UpCase(X): Transformarea minusculei in majuscula
Exemplu 1. De la tastatură se citeşte un caracter. Afişaţi la ecran codul acestui caracter.
Uses CRT;
Var X:Char; C:Integer;
Begin
ClrScr; Write('Introdu caracterul:'); Read(X);
C:=Ord(X);
Write('Codul:',C); ReadKey
End.
Exemplu 2. De la tastatură se citeşte o litera mica. Afişaţi la ecran litera mare corespunzatoare.
Uses CRT;
Var X,Y:Char;
Begin
ClrScr; Write('Introdu litera mica:'); Read(X);
Y:=UpCase(X);
Write('Litera mare:',Y); ReadKey
End.
Exemplu 3. De la tastatură se citeşte un caracter. Afişaţi la ecran true, daca e operatie aritmetica si false-in caz contrar.
Uses CRT;
Var X:Char; R:Boolean;
Begin
ClrScr; Write('Introdu caracterul:'); Read(X);
R:=(X='+') Or (X='-') Or (X='*') Or (X='/');
Write(R); ReadKey
End.
Exemplu 4. De la tastatură se citeşte un caracter. Afişaţi la ecran true, daca e vocala si false-in caz contrar.
Uses CRT;
Var X:Char; R:Boolean;
Begin
ClrScr; Write('Introdu caracterul:'); Read(X);
R:=UpCase(X) in ['A','E','I','O','U']; { [ ]-multime, in - apartine multimii }
Write(R); ReadKey
End.
Exemplu 5. De la tastatură se citeşte un caracter. Afişaţi la ecran true, daca e cifrasi false-in caz contrar.
Uses CRT;
Var X:Char; R:Boolean;
Begin
ClrScr; Write('Introdu caracterul:'); Read(X);
R:=X in ['0'..'9']; { [ ]-multime, in - apartine multimii }
Write(R); ReadKey
End.
Sarcini pentru realizare:
1. De la tastatura se citescte codul unu caracter. Afisati la ecran caracterul.
2. De la tastatura se citeste un caracter. Afisati la ecran tru daca caracterul este consoana si false-in caz contrar.
3. De la tastatura se citeste un caracter. Afisati la ecran tru daca caracterul este semn de punctuatie (!,?,.) si false-in caz contrar.
4. De la tastatura se citesc 2 caractere. Afisati la ecran true daca ambele caractere sunt cifre si false in caz contrar.
5. De la tastatura se citesc 2 caractere. Afisati la ecran true daca macar unul este litera si false in caz contrar.
Rezultatele le transmiteti la adresa: toloaca.svetlana@gmail.com pina la data de 17.04.2020
Succese!!!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu